بجد شریف

در باره بجد

بجد شریف

در باره بجد

در باره بجد

قریه بجد با وسعت محدوده، 20 کیلومترمربع در 8 کیلومتری جنوب شرق بیرجند، در فاصله500 متری شرق جاده بیرجند- زاهدان واقع شده و مختصات جغرافیایی آن "35 '19 °59 طول شرقی و "21 '50 °32 عرض شمالی است.

در لغتنامه دهخدا درباره بجد چنین میخوانیم: دهی از دهستان شهاباد بیرجند، 12هزار گزی جنوب خاوری بیرجند، سکنه آن 108 تن، آب از قنات محصول آن غلات است.(از فرهنگ جغرافیایی ایران ج9).

 

بجد در منطقه جنوب خراسان، در ناحیه نیمه بیابانی،  کم باران و نیمه خشک قرار گرفته و بعلت واقع شدن در منطقه حاشیه کویر متأثر از آن و دارای نوسانات بالای دما در طول شبانه‌روز و فصول مختلف سال می‌باشد. پوشش گیاهی منطقه‌ایکه بجد در آن واقع‌‌است؛ بوته‌زار(استپ) است.

 

چنانکه مشهوراست و در نقلهای سینه به سینه آمده‌است بْرزو یکی از نوادگان انوشیروان، قرنها قبل از ظهور و بروز اسلام، کاریز(قنات) بجد را جاری ساخت و بنای این دیار کهن را که در آغاز به نام خود او بْرزو نامیده می شد؛ پی نهاد. در طول قرون و اعصار متمادی و سالیان درازی که بر این دیار تاریخی گذشت؛ همزمان با تحوّل و تطوّر زبان و فرهنگ مردم این سرزمین نام آن نیز، دچار تطوّر شده  و نهایتاً به شکل امروزی خود (بجد) درآمد. نگاهی به اسناد مکتوب و مدارک تاریخی موجود بیانگر اینستکه حداقل از هشتصد سال پیش تا کنون در نام بجد تغییری رخ نداده است. هرچند در برهه هایی از زمان بعلّت کثرت وجود علمای برجسته و تراز اول  و اولیاء الهی و استقامت سرسختانه و مردانه اهالی آن در ورای باروهای بلند قلعه ایمان و علم در برابر حکّام جور که با سوءاستفاده از قدرت، قصد واداشتن آنها به دست‌کشیدن از باورها و مرامشان داشتند؛ به برج اولیاءالله اشتهارداشته است.

    مشهور است که همزمان با فتح خراسان در زمان خلافت سومین جانشین پیامبربزرگ اسلام(صلی الله علیه و آله و صحبه و سلم) حضرت عثمان ذی‌النورین(رضی الله عنه) مردم بجد با آغوش باز اسلام را پذیرفتند و از این رو سه تن از یاران پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و صحبه و سلم) که مدفن آنها در بجد قرار دارد؛ در بجد مستقر شدند و بجد را بعنوان مرکز فعالیتهای تبلیغی خود برگزیدند.

  • .

نظرات 2 + ارسال نظر
نازی دوشنبه 18 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 02:58 ب.ظ

بسیار خوب بود مرسی

احمد پنج‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 11:51 ق.ظ

آفرین بر استامت پیشینیان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد